Afgelopen jaar zijn er meer verkeersdoden gevallen onder fietsers dan onder automobilisten én dit is nog nooit eerder voorgekomen. In totaal overleden er 613 mensen in het verkeer, waarvan 206 fietsers en 201 automobilisten. En dan hebben we het nog niet eens over de gewonden én de schade aan de fietsen. Hoewel je voor laatstgenoemde natuurlijk ook een fietsverzekering kunt afsluiten. Wat is vaak de oorzaak voor deze fietsongelukken? Wij hebben de meest voorkomende fietsongevallen op een rijtje gezet!
E-bikes
Een nieuwe trend op het gebied van fietsen is de e-bike. Deze snelle fietsen zijn voorzien van elektrische trapondersteuning en dit zorgt voor meer ongelukken. Je gaat immers al gauw 30 kilometer per uur op een e-bike, terwijl je op een normale fiets vaak rond de 15/20 kilometer per uur rijdt. Hoewel de toename van de fietsongelukken zeer zeker verontrustend is, wordt het beeld wel een beetje vertekend. Er namelijk, met de komst van de e-bikes, ook meer kilometers gereden. Er zijn zo’n 2 miljoen e-bikes in omloop. De slachtoffers van verkeersongelukken waar een e-bike bij betrokken is zijn senioren. Dit betekent niet dat er meer 60-plussers een 2-bike bezitten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de helft van de e-bike bezitters nog niet bejaard is.
Smartphones
De smartphone: een handige gadget, maar o zo gevaarlijk in het verkeer. Het is verboden om je smartphone te gebruiken achter het stuur van de auto, maar ook op de fiets is het erg gevaarlijk om hierdoor afgeleid te worden. Je kunt namelijk onmogelijk de weg goed in de gaten houden als je bijvoorbeeld net een berichtje aan het typen bent. Verkeersongelukken bij jongeren worden in 20% van de gevallen veroorzaakt door het gebruik van de smartphone.
Lees ook: Lekker erop uit fietsen in het mooie Gelderland!
Provinciale wegen
Vier jaar geleden onderzocht de ANWO de provinciale wegen van Nederland. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 63% van de provinciale wegen niet veilig is. Deze rapporten zijn naar de provincies gestuurd in de hoop dat er wat aan gedaan wordt, maar het is vooralsnog onduidelijk of dat ook gebeurd is.
Veiliger op de fiets
Natuurlijk is het achteraf altijd makkelijker praten, maar veel van de ongelukken had dus voorkomen kunnen worden. Allereerst raden we je af om je smartphone op de fiets te gebruiken. Ook al is het voor een kort berichtje, doe het niet. Tijdens die paar seconden kan er net iets gebeuren op de weg waar je niet goed op kan reageren om dat je met je gedachten ergens ander zit. Ten tweede kun je als e-bike gebruiker een les krijgen waarin je uitgelegd krijgt hoe je met de fiets om moet gaan. Dit is overigens ook interessant voor mensen die geen e-bike bezitten, want iedereen moet wennen aan deze nieuwe, snelle fietsen… Allerlaatst moeten de provinciale wegen verbeterd worden, maar hier heb jij als burger geen invloed op.
Heb jij weleens een ongeluk gehad met de fiets? Laat het ons weten in de comments hieronder!