Heeft u ooit meer dan 7 miljoen tulpen, narcissen en hyacinten zien bloeien? Vanaf 20 maart is de Keukenhof weer geopend. 

Keukenhof: 64 jaar toonbeeld van schoonheid

Keukenhof is het platform voor de Nederlandse sierteeltsector. Zij biedt de inzenders en deelnemers aan de bloemenshows een prachtige etalage voor hun bloembollen, bloemen en planten. Jaarlijks wordt het park opnieuw ontworpen. De eigen ontwerper van Keukenhof laat zich inspireren door de (mode)trends en past de wensen van de kweker in het ontwerp in. De 800.000 bezoekers nemen zo nieuwe ideeën mee naar huis, die zij zelf toe kunnen passen. Ook in de bloemenshows worden door de arrangeurs de nieuwste trends toegepast. Zo kunnen Keukenhof en de kwekers elkaar versterken. Foto’s van Keukenhof gaan in grote getalen de hele wereld over en bereiken miljoenen consumenten. Ook pers uit de hele wereld bericht graag over het moois dat Keukenhof toont.

Van de bezoekers is 15% vakgericht. Er worden veel vakbijeenkomsten voor kwekers georganiseerd. Keukenhof is een sterke ontmoetingsplek voor zakelijke contacten. De organisatie onderhoudt goede banden met alle relevante organisaties uit de sector. In de herfst organiseert Keukenhof de Nationale Bloembollenmarkt en het plantmoment. Dat plantmoment brengt wereldwijd veel publiciteit voor het planten van bloembollen.

Het park
Van oorsprong ligt de nadruk op bloembollen, maar Keukenhof heeft veel meer te bieden. In het historische park uit 1857, dat in de Engelse landschapsstijl is aangelegd, komen de bloembollen prima tot hun recht. Bezoekers kunnen kennismaken met snijbloemen, planten en boomkwekerijproducten. Dertig hoveniers planten ieder jaar bollen op vooraf gereserveerde plekken. Na afloop van het seizoen worden deze weer uit de grond gehaald, waardoor in het najaar een cyclus van planten, bloeien en rooien opnieuw kan beginnen. Om Keukenhof steeds een ander gezicht te geven, wordt elk jaar een nieuw ontwerp gemaakt voor de beplanting. De samenstelling is uitgekiend, zodat bezoekers gedurende de hele openstelling van bloeiende bolbloemen kunnen genieten. De zeven miljoen bloembollen voor de beplanting worden gratis geleverd door honderd inzenders, die zich geen mooier showvenster voor hun product kunnen bedenken.

Keukenhof inspireert haar bezoekers met verschillende stijlen in tuinen en interieurs, waarbij bloembollen en bolbloemen een belangrijke rol spelen. De onderdelen van het park variëren van de Engelse landschapstuin tot de gerenoveerde Japanse plattelandstuin. De eigentijdse Lenteweide heeft verrassende zichtlijnen en spannende doorkijkjes, waarin de oude bomen goed tot hun recht komen. In de natuurtuin worden heesters en vaste planten gecombineerd met verwilderde bolgewassen en de historische tuin biedt oude tulpenrassen en kruiden voor keuken en genezing. In de zeven inspiratietuinen vinden bezoekers een uitgelezen mogelijkheid om ideeën op te doen voor de eigen tuin.

Voor kinderen heeft Keukenhof een doolhof en een speel- en dierenweide. Een speurtocht leidt hen langs de mooiste plekjes in het park.

Keukenhof heeft een grote beeldentuin. Ansèl Sandberg verzorgt al 25 jaar de kunsttentoonstelling op Keukenhof. Haar kunstkring exposeert circa 150 stukken. De kunsttentoonstelling wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan stijlen, een schakering van materialen, figuratieve en abstracte stromingen en verschillende culturen.

Leuke uittip om met een groep te doen is een Workshop Fotografie in de Keukenhof! Kijk hier voor meer informatie.

Bloemenshows op Keukenhof

In de paviljoens wisselen ruim 30 bloemen- en plantenshows elkaar af. Hier tonen de kwekers een enorme verscheidenheid aan bloemen en planten, in alle kleuren en vormen. En natuurlijk van een topkwaliteit! Dit is de apotheose van een onderlinge competitie tussen telers om de beste teeltprestatie per product, variërend van tulp tot roos. Een vakkundige jury beoordeelt welke bloem de beste is in zijn categorie. Ook de consument beoordeelt de bloemenshows en kiest het mooiste product. De winnaar gaat naar huis met de Keukenhof Award.

Voor orchideeën wordt al jaren de duizend vierkante meter van het Beatrix Paviljoen ingeruimd. Een traditionele topattractie is de unieke en in de hele wereld fameuze lelieshow in het Willem-Alexander Paviljoen. Op 6.000 vierkante meter zijn ongeveer 35.000 lelies in circa 300 verschillende variëteiten te bewonderen.

In het Oranje Nassau Paviljoen komt het gebruik van bolbloemen in het interieur aan de orde. Hier is te zien hoe bolbloemen kunnen worden toegepast in verschillende interieurstijlen: van klassiek tot modern. Verschillende bekende arrangeurs laten tijdens demonstraties zien hoe (bol)bloemen op een verrassende manier kunnen worden verwerkt in een boeket.

Thema 2013: United Kingdom, Land of Great Gardens
De viering van de 400ste geboortedag van Rembrandt in 2006 is aanleiding geweest om Keukenhof jaarlijks te koppelen aan een thema. Op die manier kan jaarlijks weer een aantal nieuwe activiteiten in het park toegepast worden. Hierbij zoekt Keukenhof aansluiting bij internationale partners.

Binnen het thema United Kingdom, Land of Great Gardens, vormt het Juliana Paviljoen een ontmoetingsplaats voor My Great Garden en de Engelse landschapsstijl. In samenwerking met de Royal Horticultural Society is een tentoonstelling ingericht rondom de inrichting en het gebruik van de eigen tuin.

In het Oranje Nassau Paviljoen staan alle bloemenshows in het thema “Typical Brittish”. Alle denkbare beelden daarbij, van de Beatles tot de rode telefooncel, zijn in de bloemenshow opgenomen. Naast dit paviljoen is in oktober 2012 het bloemenmozaïek geplant met de Big Ben en de Tower Bridge; dit is in de lente een prachtig fotomoment voor de bezoekers.

Toeristisch belang
Het belang van Keukenhof voor het toerisme in Nederland is bijzonder groot. Jaarlijks worden 800.000 bezoekers ontvangen uit meer dan 100 landen. Het betreft niet alleen individuele bezoekers, maar ook bedrijven en instellingen die aan hun (internationale) gasten willen laten zien wat Nederland te bieden heeft. Een bezoek aan Keukenhof staat garant voor een moment van rust en inspiratie.

Ca. 75% van de bezoekers komt uit het buitenland. Vooral het aantal toeristen uit Amerika, Zuid-Amerika, Oost-Europa en Azië vertoont een sterke stijging. De bollensector in het algemeen, de tulp en Keukenhof in het bijzonder zijn gezichtsbepalend voor het toeristisch imago van Nederland.

Het park vervult een grote magneetwerking, niet alleen voor de eigen sector maar ook voor de horeca, de detailhandel, verblijfsaccommodaties, vervoersmaatschappijen, musea en andere attracties en evenementen. Bovendien trekt Keukenhof bezoekers in een periode, dat er weinig andere publiekstrekkers zijn. Keukenhof is, in vergelijking met andere toeristische publiekstrekkers, slechts een gering aantal weken geopend.

Buitenlandse toeristen komen voor ruwweg vier dingen naar Nederland: Amsterdam, molens/klompen, Van Gogh en bloemen en bloembollen. Binnen de laatste categorie is Keukenhof dé gezichtsbepalende attractie: voor de sierteeltsector, voor de regio en voor Nederland, waarmee zij een belangrijke bijdrage levert aan het imago van Nederland. De website van de vermaarde reisgids Lonely Planet opent bijvoorbeeld met een tekst over Keukenhof. De Wikipedia laat slechts één foto van Nederland zien: van Keukenhof.

Historie van Keukenhof

Keukenhof is een initiatief van tien bollenkwekers/exporteurs, die ingingen op een uitnodiging van de toenmalige burgemeester van Lisse om een etalage voor het bollenvak te creëren. Zij kozen in 1949 voor een ideale locatie: de tuin rondom kasteel Keukenhof, ooit onderdeel van het landgoed Teylingen. Na het overlijden van gravin Jacoba van Beieren in 1436 kwam het omvangrijke landgoed in handen van rijke koopmansfamilies, waaronder Baron en Baronesse Van Pallandt. Zij vroegen de landschapsarchitecten Zocher, die ook verantwoordelijk waren voor het Vondelpark en de tuinen van Paleis Soestdijk, om een ontwerp te maken voor de tuin rond het kasteel. Hun Engelse landschapstuin uit 1857 is nog altijd de basis voor het park van nu.

Keukenhof is doordrenkt van historische aspecten, want bijvoorbeeld over de tulp zijn talloze verhalen te vertellen. In de 17de eeuw besteedden de rijken enorme bedragen aan tulpenbollen. Toen de middenklasse ook het grote geld rook, was een hype geboren: de tulpomanie. Handelaren verdienden het immense bedrag van 30.000 euro per maand aan de handel in tulpenbollen. Sommigen verkochten hun bedrijf of de familiejuwelen om te kunnen blijven meedoen. In 1637 stortte de markt echter volledig in en duizenden betrokkenen waren geruïneerd.

Ook de molen op Keukenhof is meer dan een eeuw oud. Hij werd in 1892 in Groningen gebouwd en was in gebruik als poldermolen. In 1957 kocht de Holland Amerika Lijn de molen en schonk hem aan Keukenhof.

Jacoba van Beieren: onstuimige gastvrouw
Jacoba van Beieren is al vele jaren de gastvrouw van Keukenhof. Zij was in de vijftiende eeuw de eigenaresse van het gebied waar Keukenhof nu ligt. Toen was het echter ongerepte natuur, die werd gebruikt voor de jacht en het verzamelen van kruiden voor de keuken van het kasteel. Daar is de naam Keukenhof aan ontleend.

Gravin Jacoba van Beieren werd in 1401 geboren en stierf in 1436. Ze regeerde van 1417 tot 1433 over Holland, Zeeland en Henegouwen. ‘Never a dull moment’ is misschien de beste kwalificatie van het leven van de ietwat onstuimige dame, die vier maal trouwde, een paar jaar gevangen zat en al dan niet gedwongen een tijdje in Engeland verbleef. Oorlog voeren lijkt één van haar favoriete bezigheden te zijn geweest – zelfs voormalige echtgenoten spaarde ze in dat opzicht niet. In 1433 moest zij afstand doen van al haar graafschappen. Zij trok zich terug en stierf slechts 35 jaar oud aan tuberculose in Slot Teylingen, niet ver van Keukenhof.

Koninklijke belangstelling
Keukenhof heeft zich van af het eerste jaar van opening in 1950 mogen verheugen in een grote belangstelling van het Koninklijk Huis. Wijlen Koningin Juliana was in dat jaar beschermvrouw van de tentoonstelling. Zowel privé als in functie heeft zij Keukenhof vele malen bezocht, vaak ook in het kader van staatsbezoeken en in gezelschap van de vier prinsessen en Prins Bernhard. De prinsessen hebben ooit plaatsgenomen in de jury van de tuinbeoordelingswedstrijd, waarvan de ingevulde deelnemerskaarten bewaard zijn gebleven. Het koninklijk paar zette in 1962 een bezoek aan Keukenhof zelfs op het programma van het 25 jarig huwelijksfeest.

De 25e editie van Keukenhof in 1974 is een bijzondere gebeurtenis en krijgt een extra feestelijk cachet, omdat H.M. Koningin Juliana bereid is de officiële opening te verrichten. Zij stelt het nieuwe, naar haar genoemde paviljoen in gebruik [het Juliana Paviljoen].

De openingshandeling werd meerdere malen uitgevoerd door leden van het Koninklijk Huis: Koningin Beatrix [onder meer de vijftigste en zestigste Keukenhof], Prinses Margriet en Prins Willem-Alexander. Het planten van de koningslinde in 2001 door Prinses Máxima was zelfs één van de eerste officiële presentaties van de toekomstige koningin aan het Nederlandse volk. Buitenlandse koninklijke gasten waren er regelmatig, waaronder het Noorse, Britse, Belgische en Spaanse koningspaar en de Zweedse koningin.

Wetenswaardigheden Keukenhof

  • Keukenhof is acht weken per jaar geopend
  • Keukenhof ontvangt jaarlijks 800.000 bezoekers
  • 75% van de bezoekers komt uit het buitenland
  • Het park is 32 hectare groot
  • Jaarlijks worden 7 miljoen bloembollen geplant
  • Keukenhof biedt 30 bloemenshows
  • De bollen worden door 100 inzenders geleverd
  • 7 inspiratietuinen met tuinideeën voor de consument

 

 

Redacteur