De elektrische fiets is populairder dan ooit in Nederland: uit de cijfers van BOVAG en RAI Vereniging blijkt dat er meer dan 400.000 e-bikes verkocht zijn in 2018. In dit jaar zijn er voor het eerst meer nieuwe elektrische fietsen verkocht dan nieuwe stadsfietsen. Het lijkt erop dat elektrisch fietsen het “nieuwe normaal” wordt.

Hoewel de meeste onderdelen van e-bikes elk jaarlijks doorontwikkeld worden, blijft de accu nog steeds het meest kwetsbare onderdeel van de gehele elektrische fiets. De prijs van een nieuwe accu is relatief hoog en de levensduur beperkt. De gemiddelde levensduur van de fietsaccu is vijf jaar, aangezien de capaciteit jaarlijks met zo’n 10-15% afneemt. Consumenten zijn zich hier vaak niet van bewust bij aankoop van de e-bike en worden zodoende onaangenaam verrast, zeker wanneer blijkt dat de nieuwprijs van een gemiddelde fietsaccu tussen de €500 en €1000 ligt.

Hoe merk je dat de batterij versleten is?

Na een aantal jaren merk je dat je steeds minder lang met ondersteuning kunt fietsen. Dit is volkomen normaal, aangezien de capaciteit van de accu jaarlijks afneemt door slijtage van de energiecellen. Deze slijtage kun je beperken door de batterij op de juiste manier te behandelen (in de meeste handleidingen staan duidelijke instructies). Op een gegeven moment is de capaciteit echter dusdanig afgenomen, dat de actieradius te beperkt is om de e-bike nog normaal te kunnen gebruiken.

Wat kun je doen als er sprake is van slijtage?

Er zijn meerdere opties wanneer jouw fietsaccu versleten is:

  • Nieuwe accu aanschaffen

De meest voor de hand liggende optie is om een vervangende fietsaccu te kopen (compatible of nieuw bij de fabrikant). Deze is vaak binnen een aantal dagen geleverd, waardoor je weer snel mobiel bent. Een nadeel hiervan is de hoge aanschafprijs en slechte verkrijgbaarheid van oudere accu-modellen.

  • Accu laten reviseren

Een goedkopere optie waar steeds vaker gebruik van wordt gemaakt is revisie van de fietsaccu. Tijdens het revisieproces wordt de behuizing geopend en het oude binnenwerk vervangen. Dit zorgt ervoor dat er weer jaren met de accu gefietst kan worden. Voor de oudere accu-modellen is dit een noodzakelijke oplossing. Vaak worden deze accu’s na enkele jaren namelijk niet meer geleverd door de fabrikant. Een nadeel van reviseren is dat de accu een aantal weken ingeleverd moet worden voor de reparatie en dat er in het vakantieseizoen lange wachttijden kunnen ontstaan.

  • Fiets inruilen

Een optie is natuurlijk ook het inruilen/verkopen van je fiets, om zo nog iets van restwaarde terug te krijgen. Wanneer accu versleten is gaat dit natuurlijk ten koste van het rijplezier en daarbij verliest een e-bike een groot gedeelte van de waarde. Om die reden is inruilen vaak niet lucratief: een e-bike met slechte accu is nog minder waard dan hetzelfde fietsmodel zonder motoraandrijving.

Redacteur

Hallo ik ben Christel, redacteur van Recreatief.nl en al ruim 25 jaar eigenaar van deze site. Ik ben gek op reizen en heb al veel van de wereld gezien maar Nederland heeft toch wel echt mijn hart veroverd. We hebben in ons kleine land zoveel groots dat ik er dagelijks over kan vertellen en dat doe ik dan ook graag in mijn blogs over al het leuks wat er in Nederland te doen is en al het moois wat je kunt verkennen en ontdekken. De diversiteit van Nederland is ongekend en blijft mij, zelfs na 25 jaar schrijven, nog vaak verrassen.