SAFE: ‘GPS-protectie is een effectief wapen tegen fietsdiefstal’
Fietsdiefstal neemt al jaren op rij explosief toe. Vandaag slaat een viertal bedrijven de handen ineen om dit probleem op grote schaal aan te pakken. Een e-bike met GPS-protectie en een uitgebreide verzekering zijn belangrijke sleutels in deze aanpak. Guus Wesselink van Stichting SAFE, die zich inzet om fietsdiefstal terug te dringen, is erg blij met het initiatief. “Gestolen e-bikes met GPS-protectie worden bijna altijd teruggevonden.”
GPS-protectie is effectief, blijkt uit cijfers van fietsopsporingsdienst FRIS Nederland BV. Meer dan 80 procent van de e-bikes wordt teruggevonden dankzij de ingebouwde chip. En vaak levert dit ook nog een kleine tien procent bijvangst op doordat er op de vindplaats nog meer e-bikes gestald zijn. Stella Fietsen grijpt samen met partners ANWB, KPN en AXA deze kans met beide handen aan en lanceert Zorgeloos Fietsen, een totaalpakket met GPS-module, diefstalverzekering en vijf jaar garantie (ook op de accu). De samenwerking tussen de e-bikefabrikant, fietsverzekeraar, telecombedrijf en de leverancier van GPS-trackers, biedt naar eigen zeggen het goedkoopste en betrouwbaarste totaalpakket in de markt. “Met deze betaalbare anti-diefstaloplossing hopen we als bondgenoten op grote schaal een vuist te maken tegen de sterke stijging van het aantal fietsdiefstallen”, zegt Johan Makaske, woordvoerder van Stella Fietsen.
Stichting SAFE juicht initiatief toe: ‘Hier is grote behoefte aan in de maatschappij’
Al jaren houdt Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) zich bezig met het terugdringen van fietsdiefstal. De nood neemt toe, want de jaarlijkse schade is inmiddels opgelopen naar zeshonderd miljoen euro, blijkt uit recent onderzoek van SAFE. In 2019 werd er 13.162 maal aangifte gedaan van e-bikediefstal en in 2020 steeg dit aantal met 37 procent naar 18.032 aangiftes, stelt de stichting. Het werkelijk aantal fietsdiefstallen ligt naar schattig zeven keer hoger: 113.000 gestolen fietsen. Zorgeloos Fietsen komt dus als geroepen, vindt SAFE. “We zijn blij dat grote partijen in de markt hun krachten bundelen om dit probleem aan te pakken, want hier is grote behoefte aan in de maatschappij”, zegt Guus Wesselink, waarnemend voorzitter van SAFE. “We willen veilig en zorgeloos onze e-bike kunnen stallen tijdens een supermarktbezoek.”
Premies fietsverzekeringen onder druk
De gemiddelde aanschafprijs van fietsen stijgt door de komst van de e-bike – die in de regel duurder is dan een analoge fiets – al jaren op rij. Deze ontwikkeling in combinatie met de toename van fietsdiefstal, laat de schadelast stijgen en zet daarmee de premies van fietsverzekeringen onder druk. “We zetten alle middelen in om de premies van fietsverzekeringen niet te hoeven verhogen”, vertelt Joris Smink van ANWB Verzekeringen. “Deze samenwerking is daar een voorbeeld van.”
E-bike zelfs niet meer veilig in fietsenschuurtje
Waar vroeger de ‘gelegenheidsdief’ er met een fiets vandoor ging zijn het vandaag de dag georganiseerde bendes. Het aantal aangiftes van fietsdiefstal stijgt de afgelopen jaren met meer dan dertig procent, meldde onlangs RTL Nieuws. Bij tien procent van de aangiftes wordt de fiets zelfs uit de schuur gestolen. Bussen vol met e-bikes verdwijnen naar Oost-Europa. Makaske verwacht met de Zorgeloos Fietsen-aanpak het verschil te maken. “De cijfers van fietsen die traceerbaar zijn en worden teruggevonden zijn veelbelovend. Dat maakt GPS-protectie een effectief wapen tegen fietsdiefstal.”